‘Bouwen in krappe ruimte vraagt goede regie’
Aanleiding
‘Het deel van de N31 (Amsterdam – Leeuwarden) dat binnenstedelijk door Harlingen loopt, is opnieuw aangelegd. Ballast Nedam maakte het ontwerp en realiseerde de weg, inclusief vier viaducten, een spoortrog en een aquaduct. De weg is verbreed tot tweebaansweg en ligt nu grotendeels in een ‘open bak’, vijf meter onder het maaiveld. De weg is dus uit het zicht en Harlingen visueel weer één geheel. Akson heeft hiervoor een coördinator Kabels en Leidingen geleverd.’
Projecten
‘Gezien het feit dat er in dit binnenstedelijke gebied veel kabels en leidingen verlegd moesten worden, was er veel werk te doen voor de coördinator. Denk aan de voeding van Ameland, riool, gas, water, glasvezel et cetera. Naast het meedenken in het ontwerp moesten er ook uitvoeringskeuzes gemaakt worden, zodat de voortgang van de werkzaamheden niet in gevaar kwam. Zo werd er bijvoorbeeld een tijdelijke kabels- en leidingenbrug toegepast. Akson heeft met name de projectovereenstemmingen opgesteld, contacten onderhouden met Alliantie N31, meegeholpen in de aansturing van nutsbedrijven en de begeleiding van de tekenaar kabels en leidingen verzorgd. Middels Lean-planning is ervoor gezorgd dat kabels en leidingen geen struikelblok vormden in dit project en zijn de werkzaamheden tijdig uitgevoerd.’
Resultaat
‘Het resultaat was naar verwachting. Het kan altijd beter, doch gezien de omstandigheden waarbinnen gewerkt moest worden was dit een prima resultaat. De toegevoegde waarde is dat Akson kennis van zaken heeft voor genoemde werkzaamheden en ook de juiste routes kent om nutspartijen te mobiliseren.’
Boskalis